Panelsamtale i anledning lanseringen av antologien Kunstsentrenes vekselstrøm

  • tirsdag 20. juni
  • 14:00 – 15:00
  • Buskerud kunstsenter

Arrangør: Kunstsentrene i Norge

En interessant og engasjerende panelsamtale med en sammensatt gruppe deltakere. Her vil man lære noe om bakgrunnen fra de tre første kunstsentrene ble etablert i Bergen, Trondheim og Stavanger i 1976. I dag eksisterer det 15 kunstsentre, fra Sámi Dáiddaguovddáš i nord til Agder kunstsenter i sør. Og i Drammen ligger Buskerud kunstsenter som ett av de femten. Hvilken betydning har de kunstnerstyrte sentrene for et levende kunstliv med produksjons- og visningsmuligheter?

Med utgangspunkt i publikasjonen Kunstsentrenes vekselstrøm, ønsker vi å utvikle samtalen om kunstsentrene inn i en (u)sikker fremtid. Vi vil drøfte temaer som kunstnerstyring, maktfordeling og ytringsfrihet. Hva betyr det for publikum at det finnes kunstnerstyrte arenaer over hele landet? Ligger det viktige premisser for kunstforståelse i den kunstnerstyrte modellen? Eller motsatt, står den i veien for faglig utvikling og profesjonalisering? 
Kunstnere, politikere, kulturbyråkrater, kunstoppsøkende publikum, kunstfaglærere: KJØR DEBATT!

Professor og billedkunstner Lotte Konow Lund leder panelsamtalen 
med
Fagredaktør Marit K. Flåtter 
Medforfatter André Gali (med tekstene: Rom for kunsthåndverk og Kunst i offentlige rom -arbeid til kunstnere og kunst til folket)
Oppdragsgiver Merete Hovdenak, daglig leder i Kunstsentrene i Norge (KiN)

Herman Ekle Lund (f. 1988), ordførerkandidat for Venstre og gruppeleder for partiet i dagens kommunestyre i Drammen. Her er han også nestleder i hovedutvalget for kultur, idrett og frivillighet. Herman har lang bakgrunn fra kulturfeltet som festival- og konsertarrangør og markedsarbeider. Han har også sittet seks år i styret i Norske Kulturarrangører, tildelt penger i Frifond og hatt andre verv i kulturorganisasjoner.

Om antologien:
Fra de tre første kunstsentrene ble etablert i Bergen, Trondheim og Stavanger i 1976, eksisterer det i dag 15 kunstsentre, fra Sámi Dáiddaguovddáš i nord til Agder kunstsenter i sør. Hvilken betydning har de kunstnerstyrte sentrene for et levende kunstliv med produksjons- og visningsmuligheter? 

Antologien Kunstsentrenes vekselstrøm er et innlegg i debatten om kunstsentrenes fremtid. Bidragsyterne drøfter temaer som kunstnerstyring, maktfordeling og ytringsfrihet. Hva betyr det for publikum at det finnes kunstnerstyrte arenaer over hele landet? Ligger det viktige premisser for kunstforståelse i den kunstnerstyrte modellen? Eller motsatt, står den i veien for faglig utvikling og profesjonalisering? 

Utgivelsen har bidrag fra Märit Aronsson-Towler, Joachim Friis, André Gali, Mina S. Haufmann, Geir Bergersen Huse, Merete Jonvik og Hanne Hammer Stien, Sissel Lillebostad, Mari Opsahl, Eivind Slettemeås, Stephanie Serrano Sundby, Hilde Sørstrøm og Synnøve Vik. 

Redaktør Marit K. Lykken Flåtter (f. 1975) har diplom fra Kunsthøgskolen i Bergen avd. Kunstakademiet, er skribent og ansvarlig redaktør i nettmagasinet ArtScene Trondheim (AST). Flåtter var med å etablere AST som Trøndelags meningsbærende arena for formidling, debatt og refleksjon om samtidskunst. 

Boka har blitt realisert med støtte fra Stiftelsen Fritt Ord og Norsk kulturråd.

Bilde: Kunstsentrene i Norge

 

Meld deg på nyhetsbrev

Vær den første til å motta nyheter om arrangementer, nye initiativer, gode historier og programmet.