Arrangørinformasjon Kulturytring 2025
PROGRAMLANSERING 28.04
Programlansering skjer 28. april. Da legges fullstendig program ut på våre nettsider, og vi inviterer til fysisk samling på Sentralen med kaffe, kake og gjennomgang. Lenke til FB-arrangement og mer info her.
Velkommen som arrangør
Vi oppdaterer denne siden med relevant informasjon fortløpende.
Husk at du som er kontaktperson for et arrangement må sørge for informasjonsflyt videre til ditt nettverk.
Under finner du informasjon om følgende:
- Programtekst og foto
- Praktisk informasjon for gjennomføring
- Billetter og akkreditering
- Reise og overnatting
- Sosiale medier og kommunikasjon
- Podcast
- Stand
- Og til slutt: en sjekkliste for arrangører
Programtekst og foto
Programteksten du har meldt inn, blir publisert på nett (28. april). Skal du gjøre endringer i det innsendte materialet, ta kontakt med vår arrangørkontakt yan@noku.no.
Programteksten bør inneholde navn på deltakere, tidspunkt og arrangør(er). Husk at mange leser programmet på telefon og at det er mange programposter, forsøk derfor å holde tekstmengden nede. Vi anbefaler informative tekster med ingress, som godt forklarer arrangementet, samt en renskrevet liste over deltakere når disse er på plass.
Alle arrangementer må ha et bilde/illustrasjon. Vi trenger disse i filtypene jpg, jpeg eller png, minimum 1000×1000 piksler stort. Legg inn programtittel og krediteringsinformasjon i filnavnet.
Ukrediterte bilder vil krediteres til hovedarrangør fram til annen informasjon er mottatt. Eventuelle sanksjoner i forbindelse med manglende kreditering av foto må arrangør selv imøtekomme.
Når programmet publiseres (28. april), må du se gjennom ditt arrangement og gi beskjed til oss om noe ikke stemmer. 20. mai går programmet i trykk, så endringer etter denne datoen vil ikke komme med i lommeprogrammet. Endringer som sendes inn etter 1. juni må dere selv opplyse publikum om.
Praktisk informasjon for gjennomføring
Møt opp ved arenaen for ditt arrangement i god tid før arrangementsstart, gjerne 30 minutter før. Sørg for at alle deltakere er på plass i god tid.
Du blir møtt av arrangementsvert ved arenaen, som setter dere i kontakt med tekniske avviklere.
NB: Som arrangør er du ansvarlig for å ha med deg det du trenger for gjennomføring. Har du en kjøreplan, eller trenger du laptop til avspilling av en presentasjon, må du ta med dette selv.
Alle arrangementer starter (og slutter) presist, det kan ofte være lite tid mellom arrangementer, og det er derfor IKKE annleding til å gå over oppsatt tid.
De som har bestilt strømming, avtaler det praktiske og økonomiske omkring dette direkte med strømmeleverandør. De som har bedt om det i innmeldingsskjemaet, har mottat kontaktinformasjon til Katapult i Drammen, som vi har god erfaring med. Det er også mulig å gjennomføre strømming med deres egne interne ressurser e.l. Kulturytring i år kommer IKKE til å strømmes i vår web-app, så alle strømmede arrangementer må deles i deres egne kanaler.
Følg denne lenken for mer informasjon om tilgjenglighet.
Billetter og akkreditering
For hvert arrangement tildeles 2 stk. akkrediterte dagspass til den dagen ditt arrangement skal gjennomføres. Deltakere i arrangementet (som paneldeltakere, kunstneriske deltakende eller moderator), får også akkreditert dagspass til festivalen den dagen de står på scenen. Disse dagspassene kan oppgraderes til tredagers festivalpass til en svært god pris. Du finner registrering til akkreditert dagspass samt tilbud om oppgradering her
Videre får alle arrangørorganisasjoner rabattkoden KYARRANGØR25 som kan brukes av alle ansatte i organisasjonen(e) på alle billettyper. I tilfeller der det er flere arrangører om et arrangement, kan koden brukes internt i alle disse organisasjonene. Som arrangementsansvarlig må du dele informasjon om dette, til eventuelle medarrangører. Lenke til billettkjøp her!
Hjelp oss med å unngå køer!
Du får anledning til å hente ut festivalpass til deg selv og deltakere til ditt arrangement på følgende tider:
Mandag 16. juni, 13:00 – 16:00 – På Sentralen i Oslo
Tirsdag 17. juni, 13:00 – 16:00 – På Sentralen i Oslo
Søndag 22. juni, 16:00 – 19:00 – Drammen Kulturhus (Laboratoriet)
Under avvikling kan du registrere deg og hente ut festivalpass på følgende tidspunkt:
Mandag 23. juni, 08:00 – 19:00 – i Foajeen på USN
Tirsdag 24. juni, 08:00 – 19:00 – i Foajeen på USN
Onsdag 25. juni, 08:00 – 11:00 – i Foajeen på USN
Reise og overnatting
- Overnatting: Det blir arrangementer fra morgen til kveld, inkludert konserter, scenekunstprogram og sosiale arrangementer på kveldstid. Vi anbefaler derfor å bestille hotellovernatting tidlig. Vi har rabattkoder på flere hoteller i Drammen, les mer her.
- For tilreisende med bil er det flere parkeringshus på eller med kort gangvei til festivalområdet. Det er også mulig å parkere ved Drammen sykehus. Kommer du fra Bragernes-siden av Drammen bruker du gangbrua Ypsilon for å komme til festivalområdet. Oversikt over kommunens parkeringsplasser finner du her.
- Den enkleste måten å komme seg til Drammen er med toget. Festivalområdet ligger ca. 8 minutter fra togstasjonen og er godt merket.
- Sjekk ut Unionbrygge.no om du trenger hjelp til å planlegge oppholdet; f.eks.bestille bord for deg og dine kollegaer hos restauranter og serveringssteder på festivalområdet.
Sosiale medier og kommunikasjon
Som hovedregel står arrangører selv ansvarlige for å promotere arrangementene sine i tidsperioden opp mot Kulturytring. Kulturytring er scene og vertskap.
Lag et Facebook-arrangement
Til programslipp 28.april oppfordrer vi alle arrangører til å lage egne Facebook-arrangementer, og til å legge inn Kulturytring som medarrangør. Da er arrangementet også synlig i Kulturytring sin arrangementkalender på Facebook.
Arrangører har redaksjonelt ansvar for sine Facebook-arrangementer.
Bruk en av våre maler som header på arrangementet. Disse kan lastes ned her. Dere står fritt til å legge inn tittel/tekst/bilder på malene.
Inkluder følgende tekst i beskrivelsen på ditt arrangement:
Kulturytring er Norges største og viktigste arena for kunst- og kulturpolitikk og arrangeres for tredje gang i Drammen, 23.–25. juni 2025.
Kulturytring arrangeres av Norsk kulturforum i samarbeid med Drammen kommune og Buskerud fylkeskommune.
Se hele programmet her: https://www.kulturytring.no/program-2025/
(aktiv fra 28.april)
Kjøp billett her: https://app.checkin.no/event/79673/kulturytring
Promotering av arrangementet i egne plattformer
Promoter gjerne arrangementet i egne SoMe-kanaler, nyhetsbrev eller interne arrangementskalendere. Dere står fritt til å bruke egen visuell profil og bilder, med eget ansvar for korrekt kreditering av bilder. Legg gjerne inn Kulturytring sin logo i egne poster.
Logomateriell kan lastes ned her.
Hva deler Kulturytring?
Vi etterstreber å likebehandle arrangører i tiden opp mot avvikling, og vil hovedsakelig promotere programpostene på Kulturytring i små og større grupper, sortert etter tematikk, aktualitet, fagområde, politisk deltagelse og andre relevante stikkord.
Vår promotering av programmet på Kulturytring gjøres blant annet med redaksjonelle saker som slippes på nettsiden og deles på sosiale medier og i vårt nyhetsbrev.
Tagg oss gjerne!
Facebook:
– Vi kan dele poster som omtaler arrangementer på Kulturytring inne på hovedarrangementet, gitt at Kulturytring tagges i posten.
Instagram:
– Vi kan dele poster og stories som omtaler arrangementer på Kulturytring i vår story, gitt at Kulturytring (@kulturytring) tagges.
Podcast
Kulturytring har egen scene for podcast. Her inviterer vi kulturpodcaster og politiske podcaster til å spille inn live fra festivalen.
Biblioteket stiller med Røde podcastmixer, PA, lys og gode podcastmikrofoner (Shure MV7) – samt bemanning på lyd/opptak.
Ta med egen minnepinne, så kan dere få opptaket i handa når dere går.
Standplass
Det er fortsatt mulighet for stand på Kulturytring 2025. Følg denne lenken for mer informasjon.
Sjekkliste for arrangører
- Husk at du er vår kontaktperson og er ansvarlig for å videreformidle viktig informasjon til de som skal delta i arrangementet ditt (fra scenen), samt dine kollegaer og medarrangører. Vi er avhengig av deg for god informasjonsflyt!
- Opprett Facebook-arrangement for ditt bidrag, og invitér Kulturytring til å være medarrangør.
- Husk å informere oss om endringer i ditt arrangement, og se over programteksten og bildet til ditt arrangement på nett når det legges ut. Husk at arrangører er ansvarlig for riktig kreditering av bilder og må selv imøtekomme sanksjoner på mangelfull kreditering.
- Vi anbefaler å overnatte i Drammen, da får dere også med sosiale arrangementer på kveldstid.
- Møt opp i god tid! Gjør avtale om oppmøtetid og -sted med deltakere til ditt arrangement. Ta selv med dere det dere trenger til gjennomføringen (Presentasjon/minnepinne/PC/evt.kjøreplan osv)